Ordre

Få oversikt over prosjektets ordre. Se hvordan du oppretter, redigerer og følger opp ordre, samt oppdaterer status etter fremdrift.

Ordre i prosjekt

Siden Prosjektordre gir deg en samlet oversikt over alle ordre som er opprettet i prosjektet. Her kan du se informasjon som ordrenavn, kundenavn, organisasjonsnummer, bygning og adresse.

Du kan:

  • Søke etter ordre via søkefeltet øverst.

  • Filtrere visningen etter kunde, bygning, adresse eller andre kriterier ved å bruke filterikonene i kolonneoverskriften.

  • Opprette ny ordre ved å klikke på "Ny ordre".

Når du klikker på "Ny ordre", åpnes et ordreskjema i sidepanelet.

Her fyller du inn nødvendig informasjon om ordren, som:

  • Kunde og eventuell kontaktperson

  • Bygning og adresse for utførelsen

  • Generelle opplysninger som navn, nummer, beskrivelse og utførelsesdato

  • Ansvarlig person og eventuelle brukere som skal ha tilgang

  • Skjemaer som skal brukes i forbindelse med ordren

  • Parametere for fakturering

Når alle nødvendige felter er fylt ut, klikker du "Opprett" nederst for å lagre ordren.


Handlingsmeny på ordre

For hver ordre i listen kan du åpne en handlingsmeny ved å:

  • Høyreklikke på linjen, eller

  • Klikke på de tre prikkene helt til høyre for å se menyen.

Fra handlingsmenyen kan du blant annet:

  • Vise ordre for å se detaljer og registrert informasjon

  • Redigere ordre ved behov for å oppdatere informasjon eller gjøre endringer

  • Laste ned rapport for å få en PDF med informasjon om ordren

  • Opprette avvik direkte fra ordren dersom du oppdager feil eller mangler

  • Fakturere hele ordren via hurtigvalg

  • Endre status på ordren, for eksempel sette den som åpen, fakturert, lukket eller kansellert

  • Slette ordren dersom den ikke lenger er relevant

Vis order

Klikk på "Vis ordre" fra handlingsmenyen for å åpne ordren. Her får du full oversikt over detaljer, registrert informasjon og eventuelle tilknyttede data, som kunde, bygning og servicejobber.

Andre måter å åpne ordren på:

  • Du kan også åpne ordren direkte ved å klikke på ordrenavnet i listen,

  • eller dobbeltklikke på linjen.

Rediger order

Klikk på "Rediger ordre" fra handlingsmenyen for å åpne ordren i redigeringsskjemaet. Her kan du oppdatere eller endre informasjon som status, kunde, bygning, ansvarlig, beskrivelse og andre detaljer. Skjemaet er det samme som ved opprettelse av en ny ordre, slik at du enkelt kan gjøre endringer i et kjent oppsett.

Avslutt med å klikke på "Lagre" nederst for å oppdatere ordren.

Last ned rapport

Klikk på "Last ned rapport" for å laste ned pdf-rapport til din enhet.

Se hvordan du laster ned her: Ordre

Opprett avvik

Ved å klikke på "Opprett avvik" får du opp et skjema som oppretter et nytt avvik knyttet til ordren. I skjemaet fyller du inn informasjon om prosjekt, ordre, beskrivelse, tiltak og posisjon.

Du kan også:

  • Velge ansvarlig bruker for oppfølging.

  • Legge til filer og markere avviket som internt (kun synlig for ansatte).

  • Når alt er klart, trykker du "Opprett" for å registrere avviket.

Fakturer hele orderen

Klikk på "Fakturer hele ordren" for å opprette en faktura basert på registrerte timer, materiell og eventuelle tillegg i ordren.

Et varsel vises når fakturaen er opprettet, og fakturabildet åpnes automatisk slik at du kan se gjennom og eventuelt redigere før lagring eller sending.

Endre status

Fra handlingsmenyen kan du endre status på ordren ved å velge mellom:

  • Åpen

  • Fakturert

  • Lukket

  • Kansellert

Når du endrer status, oppdateres avviket automatisk, og du får et varsel på skjermen som bekrefter endringen.

Den nye statusen vises i ordrelinjen, slik at du raskt ser oppdatert fremdrift i prosjektet.

Slett

Fra handlingsmenyen kan du slette en ordre ved å klikke på "Slett". Når du gjør dette, vises et varsel der du må bekrefte handlingen.

Klikk "Slett" or å bekrefte, eller "Avbryt" dersom du ikke ønsker å gjennomføre slettingen.

Sist oppdatert