Prosjekter
Slik fungerer prosjekter
Et prosjekt er nødvendig for å planlegge, følge opp og dokumentere et bestemt arbeid eller oppdrag. Det gir en tydelig ramme for arbeidet, og gjør det mulig å knytte oppgaver, priser og annen relevant informasjon til én samlet enhet.
Brukskriterier
Her finner du kriterier for når et prosjekt skal opprettes, samt nødvendige tilganger, forutgående aktiviteter og eventuelle avhengigheter til andre prosesser.
Når opprettes et prosjekt?
Et prosjekt opprettes når arbeidet har et klart formål, krever strukturert oppfølging og involverer flere oppgaver, deltakere eller kostnader. Et prosjekt passer særlig godt når du:
Skal følge opp et oppdrag over tid
Har behov for å knytte oppgaver, dokumentasjon og priser til én samlet enhet
Skal rapportere fremdrift eller ressursbruk
Nødvendige tilganger, autorisasjoner og kompetansekrav
Prosjekter opprettes av Back Office (BO) og krever relevant autorisasjon. Prosjektet avhenger hvilken type arbeid kunden ønsker utført, og må være knyttet til en konkret forespørsel eller avtale.
Forutgående aktiviteter
Før et prosjekt kan opprettes, bør følgende være avklart:
Behovet for arbeidet er avklart med kunden
Nødvendige godkjenninger foreligger
Økonomisk dekning er sikret
Sist oppdatert