Tilbud

Et tilbud i Dibbel er et forslag om arbeid, leveranser og pris som gis til kunden, og danner grunnlag for prosjekt eller ordre.

Om tilbud

Et tilbud brukes til å etablere en avtale med kunden om arbeid, leveranser eller prosjekter. I Dibbel opprettes tilbudet direkte i systemet, og fungerer både som en formell presentasjon av innhold og pris og som grunnlag for videre oppfølging i form av prosjekt eller ordre.


Når opprettes et tilbud?

Et tilbud opprettes vanligvis i forkant av et prosjekt for å formidle innhold, pris og leveranse til kunden, men kan også brukes underveis dersom det oppstår behov for tilleggstjenester eller nye leveranser.

Tilbudet kan fungere som:

  • et dokument kunden mottar

  • et budsjett med forhåndskalkulerte kostnader

  • en kalkyle som prosjekt eller ordre følger, slik at dokumentasjon beregnes i tråd med avtalen

Nødvendige tilganger og autorisasjoner

Både Back Office (BO) og feltpersonell kan opprette tilbud. Hvem som gjør det avhenger av arbeidets art og om tilbudet skal rettes til kunde eller prosjektleder.

Tilgangens omfang reguleres av kundens innstillinger og preferanser.

Forutgående aktiviteter

Et tilbud krever som hovedregel ingen fullførte aktiviteter i systemet før det opprettes. Det er i seg selv startpunktet for videre prosesser, som godkjenning, prosjekt eller ordre.tilbud:

Om tilbud

Et tilbud brukes til å etablere en avtale med kunden om arbeid, leveranser eller prosjekter. I Dibbel opprettes tilbudet direkte i systemet, og fungerer både som en formell presentasjon av innhold og pris og som grunnlag for videre oppfølging i form av prosjekt eller ordre.


Når opprettes et tilbud?

Et tilbud opprettes vanligvis i forkant av et prosjekt for å formidle innhold, pris og leveranse til kunden, men kan også brukes underveis dersom det oppstår behov for tilleggstjenester eller nye leveranser.

Tilbudet kan fungere som:

  • et dokument kunden mottar

  • et budsjett med forhåndskalkulerte kostnader

  • en kalkyle som prosjekt eller ordre følger, slik at dokumentasjon beregnes i tråd med avtalen

Nødvendige tilganger og autorisasjoner

Både Back Office (BO) og feltpersonell kan opprette tilbud. Hvem som gjør det avhenger av arbeidets art og om tilbudet skal rettes til kunde eller prosjektleder.

Tilgangens omfang reguleres av kundens innstillinger og preferanser.

Forutgående aktiviteter

Et tilbud krever som hovedregel ingen fullførte aktiviteter i systemet før det opprettes. Det er i seg selv startpunktet for videre prosesser, som godkjenning, prosjekt eller ordre.

Avhengigheter til andre systemer eller prosesser

Et tilbud kan knyttes til eksisterende prosjekter og ordre, dersom det gjelder en tilleggstjeneste eller endring i pågående arbeid.

Tips for effektiv bruk

  • Når man oppretter et tilbud, er det viktig å huske på å lagre, slik at evt justeringer er oppdaterte før man sender tilbudet.

  • Hver gang man trykker “Opprett tilbud”, blir det opprettet et tilbud man kan finne igjen i tilbudslisten. Husk derfor å slette tomme tilbud, og/eller tilbud som ikke er i bruk. For å fjerne tilbud, kan du trykke på de tre prikkene som ligger til høyre for tilbudet i tilbudslisten, og deretter trykke på “Slett” som er markert i rødt. Du kan også høyreklikke på selve tilbudet i listen og trykke “Slett” markert i rødt derfra.


Sist oppdatert