Bilag
Se hvordan bilag kan brukes til å registrere, fordele og viderefakturere kostnader i Dibbel, og samtidig gi bedre oversikt i prosjekter og ordre.
Bilag i Dibbel
I Dibbel opprettes bilag på grunnlag av leverandørfakturaer. Dersom kunden har integrasjon med et regnskapssystem, kan bilagene hentes automatisk derfra. Det er derfor viktig å merke seg at bilag i Dibbel ikke fungerer som i et tradisjonelt regnskapssystem, men bygger på de samme prinsippene.
Bilag i Dibbel kan brukes til å:
Få oversikt over kostnader
Fordele kostnader på prosjekter og ordre
Viderefakturere kostnader
Bilagene gir deg dermed et praktisk grunnlag for bedre økonomistyring og oversikt i prosjekter og ordre.
Opprette bilag
Finne frem
Gå til hovedmenyen på venstre side og velg Bilag eller trykk på denne lenken: https://app.dibbel.no/vouchers
Opprett nytt bilag ved å trykke på "Opprett nytt bilag"
øverst til venstre.
Legg til bilagsdetaljer
Fyll inn nødvendig informasjon for bilaget. "Navn" er påkrevd, mens de øvrige feltene kan fylles ut etter behov:
Prosjekt: Velg hvilket prosjekt bilaget skal knyttes til.
Ordre: Velg tilhørende ordre dersom bilaget skal føres mot en bestemt leveranse.
Bilagsdato: Angi datoen for bilaget (som regel fakturadato).
Beskrivelse: Legg eventuelt til en kort forklaring eller referanse til hva bilaget gjelder.

Splitt linje
I tilfeller der kostnader skal fordeles, kan linjen splittes. Dette gjør det mulig å føre en del av kostnaden på et prosjekt, en ordre eller til viderefakturering.
Du kan splitte linjen ved å klikke på splitte-ikonet
ytterst til høyre på linjen:

Ny linje: I den nye linjen fører du inn den delen av kostnaden som skal fordeles og antall, legger til nødvendige detaljer og knytter den eventuelt til prosjekt eller ordre.
Posteringsdefinisjon
Ved å fylle inn "Posteringsdefinisjon", kategoriseres kostnader og inntekter, noe som gir bedre oversikt:

Fyll inn definisjon ved å velge fra listen, eller opprett ny definisjon ved å trykke på "Opprett ny" nederst til høyre i feltet:

Hvis du oppretter en definisjon i en linje som er knyttet til et prosjekt, får du mulighet til å tilgjengeliggjøre den på avdelingsnivå. Dette gjøres ved å huke av for det ekstra scope-alternativet som blir synlig når definisjonen opprettes:

Viderefakturere
Hvis kostnaden, eller en del av kostanden skal faktureres videre, klikker du på "Videre faktureres" til høyre på den aktuelle linjen:

Når du velger viderefakturering, vises to nye felt i linjen: "Påslag" og "Enhetspris". i disse feltene kan du legge inn egne priser som grunnlag for faktureringen:

Se og håndtere bilag fra prosjekt
Alle bilag kan hentes opp i bilagslisten fra hovedmenyen. Du kan også håndtere bilag direkte fra prosjektet i prosjektmenyen, der du finner egne underpunkter for bilag, inntekter og kostnader. Her får du oversikt over:
Bilagslinjer som kan viderefaktureres fra prosjektet.
Akkumulerte inntekter og kostnader på prosjektet.
Hvordan kostnader er fordelt etter posteringsdefinisjon.
Alt som ikke er definert med posteringsdefinisjon registreres som uklassifisert akkumulert. Dette gjør det enkelt å se hvilke kostnader som mangler kategorisering, og sikrer bedre økonomistyring i prosjektet.
Videre behandling av bilag følger den vanlige prosessen: Først håndteres bilagslinjene via og deretter kan de eventuelt faktureres videre gjennom
Sist oppdatert









