Serviceavtaler

Slik fungerer en serviceavtale

En serviceavtale definerer hvilke enheter eller typer utstyr som skal følges opp, hvor ofte det skal skje, og hvem som har ansvaret. Når du oppretter en avtale, legger du inn start- og eventuelt sluttdato, angir serviceintervaller og velger hvilke serviceenheter avtalen skal dekke.

Basert på denne informasjonen genererer systemet en plan med konkrete servicejobber som kan følges opp og dokumenteres. Selve arbeidet i felt – med dokumentasjon, kalkulasjon og fakturering – fungerer som ellers i systemet. Forskjellen er at serviceavtalen sørger for at oppfølgingen skjer automatisk. På sikt vil også faktureringen kunne automatiseres basert på avtalen.

Brukskriterier

Denne seksjonen beskriver hvilke forutsetninger som må være oppfylt for å opprette en serviceavtale, og hvordan funksjonen henger sammen med andre deler av systemet.

Nødvendige tilganger og autorisasjoner

Serviceavtaler kan opprettes av både Back Office (BO) og feltpersonell, avhengig av hvilken type jobbutførelse avtalen gjelder. Merk: Tilgangens omfang reguleres av kundens innstillinger og preferanser.

Forutgående aktiviteter

Før en serviceavtale kan opprettes må behovet være avklart med kunden, og nødvendige godkjenninger og økonomisk dekning må være på plass. Det er vanlig at serviceenhetstyper er definert i forkant og knyttes direkte til avtalen.

Avhengigheter til andre prosesser eller systemer

En serviceavtale kan knyttes til:

  • prosjekter

  • tilbud

  • ordre

  • bygninger

Tips for effektiv bruk

Sist oppdatert