Innestående

Innestående-avtale

Innestående avtale brukes når en del av beløpet i et prosjekt holdes tilbake midlertidig, for eksempel som sikkerhet for fullført arbeid. Det gir bedre kontroll på sluttoppgjør og sikrer at eventuelle feil eller mangler blir utbedret før siste utbetaling.

Innestående beløp settes som en prosentandel av hver faktura, eller som et fast beløp som enkelt kan faktureres ved ferdigstillelse.


Innestående avtale i Dibbel

1

Gå til faktura

Gå til prosjektet du jobber i, og klikk på "Opprett ny faktura". Fyll inn nødvendig informasjon om fakturaen som navn, gyldighetsperiode og eventuelle notater.

2

Legg til innestående avtale

I fakturaen kan du legge til innestående, ved på klikke på "Innestående" øverst i menylinjen

  • Herfra vil den innestående avtalen komme som en ny linje i fakturaen.

  • Klikk på feltet "Innestående avtale" for å legge til riktig avtale fra linjen som dukker opp, eller opprett en ny ved å klikke på "Ny +".

3

Opprett ny innestående avtale

Ved å klikke på "Ny +", får du opp et skjema der du fyller ut nødvendig informasjon for den innestående regelen/avtalen som skal gjelde.

Øvrige detaljer

  • Fyll inn navn på avtalen, legg til nærmere beskrivelse av hva den inngår og gyldighetsdato.

Avregning

  • Angi prosentandel av fakturabeløpet som skal holdes tilbake som innestående

  • Sett et maksbeløp for hvor mye som skal holdes tilbake totalt, uavhengig av prosent.

Fast beløp

  • Du kan også legge inn et fast beløp som skal holdes tilbake per faktura, i stedet for prosent.

Avslutt med å klikke på lagre for å fullføre den innestående avtalen.


Redigere innestående faktura

Du kan enkelt redigere den ineståande fakturaen ved å klikke på innestående-linjen i fakturaen, og velge "Rediger" fra listen.

  • Herfra får du opp innestående-skjemaet, som du videre kan endre. Oppdater endringene ved å klikke på "Lagre".


Maksgrense

Overstiger du maksgrensen du har satt, vil du få et varsel på dette:


Fakturere innestående

Ved fakturering, henter du det innestående beløpet via posteringsknappen nederst til høyre på faktureringsoversikten.

Huk av posteringer som skal legges til i fakturaen, og klikk "Legg til i faktura".

Sist oppdatert