Hvordan opprette en faktura

Her lærer du hvordan du lager en faktura i Dibbel – steg for steg. Dette inkluderer å knytte fakturaen til prosjekt eller ordre, legge til poster, og til slutt laste ned underlag og dokumentasjon.

🔍 Før du starter

  • Sørg for at prosjektet eller ordren er klar for fakturering.

  • Ha dokumentasjon (timer, materiell, skjemaer) godkjent.

  • Kontroller at kundedata er riktig.


1

Opprett faktura

  1. Gå til hovedmenyen på venstre side og velg Faktura eller trykk på denne lenken: https://app.dibbel.no/billing/invoices

  2. Trykk på "Faktura"-knappen øverst for å opprette en ny.

2

Fyll ut fakturadetaljer

  • Navn: Skriv inn en tittel for fakturaen i feltet «Navn» øverst til høyre.

  • Velg kunde: Klikk i feltet «Kunder» og velg fra listen som dukker opp.

  • Knytt til prosjekt: I feltet «Prosjekt», velg prosjektet fakturaen gjelder.

  • Knytt til ordre (valgfritt): Hvis fakturaen tilhører en spesifikk ordre, velg den i feltet «Ordre».

Tips: Å knytte faktura til prosjekt og / eller ordre gir bedre sporbarhet, økonomi-oversikt og rapportering

3

Legg til fakturalinjer

Dersom du bruker Dibbel sitt kalkulasjonsverktøy, enten via at du har et definert tilbud i prosjekt/ordre eller fra at det er kalkulasjon som kommer av anvendt tid eller produkter, kan du bruke automatisk fakturering via .

  • Trykk på "posteringer" (markert i rosa nederst på høyre side).

  • Du kan da:

    • Legge til alle: Klikk «Legg til i faktura» (gult felt) for å legge til alt.

    • Velge enkelte: Huk av i boksene for ønskede poster, trykk så «Legg til i faktura».

4

Lagre fakturaen

Klikk på «lagre» (markert i gult øverst til høyre).

5

Last ned fakturaunderlag

Gå til fakturalisten og finn fakturaen du nettopp lagde.

Du har tre måter å laste ned underlag:

  1. Tre prikker: Trykk på til høyre for fakturaen og velg «Last ned fakturaunderlag».

  2. Høyreklikk: På faktura i listen, velg «Last ned fakturaunderlag».

  3. Inne i fakturaen: Gå inn i fakturaen og klikk «Last ned faktura» øverst til høyre.

6

Last ned dokumentasjon. Kun dersom posteringer er brukt

  1. Gå inn i selve fakturaen.

  2. Klikk på «Last ned dokumentasjon» oppe til høyre. Da vil du få ut en zip fil som inneholder alle dokumenter som hører til det som er fakturert.

  3. Du kan velge:

    • Hele dokumentasjonen.

    • Kun timeliste, materialliste eller skjemainnsendinger.

    • Bilder under «Annet».


Andre måter å opprette faktura på

  1. Gå til Prosjekter fra hovedmenyen eller via dashborddiagrammet.

  2. Velg prosjektet, gå til «Økonomi» > «Faktura».

  3. Følg samme steg som over.


Klar!

Du har nå opprettet en faktura, knyttet den til prosjekter eller ordre, lagt til posteringer og lastet ned både fakturaunderlag og dokumentasjon.


❌ Vanlige feil og løsninger

Problem
Årsak
Slik fikser du det

....

....

....

Sist oppdatert