Fra fakturamal til faktura

Lær hvordan du enkelt oppretter en faktura i Dibbel ved å bruke en ferdig fakturamal. Spar tid, behold struktur og sikre at innholdet følger ønsket standard.

Fra fakturamal til faktura

Etter at du har laget en fakturamal, kan du bruke den til å opprette konkrete fakturaer i Dibbel. Dette sparer tid, sikrer struktur og sørger for at innholdet følger ønsket standard.

Under viser vi hvordan du går frem for å bruke en ferdig fakturamal til å lage en ny faktura.

Opprette faktura med en fakturamal

1

Gå til faktura

2

Velg fakturamal

  • For å komme til fakturamaler, trykker du på "Mal" øverst til venstre.

  • I feltet "Mal", velger du ønsket fakturamal fra nedtrekksmenyen.

Etter du har valgt en fakturamal, åpnes den midt på siden.

3

Fyll inn fakturadetaljer/juster fakturamalen

  • Navn: Skriv inn et navn på fakturaen i feltet "Navn".

  • Kunde: Velg hvilken kunde fakturaen gjelder for ved å klikke i feltet "Kunde".

  • Referanse / PO (valgfritt): Feltet kan fylles ut manuelt, men blir som regel automatisk hentet fra prosjektet dersom du har valgt et prosjekt.

  • Vår referanse / Deres referanse (valgfritt): Angi interne og eksterne kontaktpersoner eller referanser som skal knyttes til fakturaen. Dette kan gjøre behandlingen enklere for både avsender og mottaker.

  • Fakturaperiode: Velg hvilken periode fakturaen gjelder for, f.eks. inneværende måned eller en bestemt uke. Du kan bruke knappene under for rask navigasjon i feltet "Fakturaperiode".

  • Prosjekt: Dersom fakturaen er knyttet til et spesifikt prosjekt, velger du prosjekt i feltet "Prosjekter".

  • Order: Velg en eksisterende ordre dersom fakturaen er basert på en tidligere ordre i feltet "Order".

  • Beskrivelse (valgfritt): Skriv inn en kort beskrivelse for fakturaen som gir kontekst eller utfyllende informasjon.

  • Status: Velg gjeldende status fra nedtrekkslisten. Du kan bruke statusen til å markere fakturaen som f.eks. utkast, sendt eller arkivert, alt etter hvor i prosessen den befinner seg.

  • Posteringer: Klikk på knappen "Posteringer" for å legge til linjer i fakturaen.

    • Bruk filtrene for å finne riktig prosjekt, ordre eller ressurs. Huk av for ønskede linjer og trykk på "Legg til i faktura".

4

Fullfør

Opprett fakturaen ved å trykke "Lagre" markert i gult øverst til høyre.


Klar!

Fakturaen er nå opprettet med utgangspunkt i en fakturamal. Du finner den igjen i fakturaoversikten, og kan redigere eller sende den videre som vanlig.


Neste steg

Tilbudet er nå klart til å sendes. Se hvordan du sender et tilbud her: Sende en faktura


Relevante lenker

Sist oppdatert